Muri - Mura - Muda

Muri - Mura - Muda


Muda Muri Mura, üretim alanlarında gözlemlenen 3 temel israf kaynağının sınıflandırılmış halidir. Mükemmel bir üretim sisteminden uzaklaştırıp sistemde israfa yol açan aktivite ve durumlar bu üç başlık altında toplanmış. Genel anlamda sadece Muda’nın bilinip, “israf” olarak kullanılmasına karşılık Muri ve Mura da gözle göremediğimiz, ancak görmeyi öğrenerek ulaşabileceğimiz israf kaynaklarıdır. Şimdi bu başlıkları daha yakından tanıyalım.






Muda : Müşteri için değer yaratmayan, kaynakları harcayan. İsraf. Örn; 5 kişinin yapabileceği işi 6 kişinin yapması.
Bir hattın çevirim zamanını arttıran faaliyetler; herhangibir malzemeyi veya aleti almak için harcanan zaman, ergonomik olmayan iş istasyonlarından ötürü uzayan faaliyetler, yürümelerden kaynaklı aksamalar olabilir. Bunlar Muda’dır. Aşağıda 7 Muda’yı listeledim.
Fazla Üretim (Müşteri talebinden hızlı, önce ve fazla üretim)Fazla Stok (Hammadde, yarı-mamul ve bitmiş ürün stoğu üretime değer katmaz )Beklemeler (İstasyonlar arasında dengesiz operasyon zamanları)Yürümeler (Herhangibir malzemeyi veya aleti almak için harcanan zaman)Taşımalar(Yarı mamüllerin gereksiz taşınmaları)Yeniden İşlenen Malzemeler(Üretim hatalarından dolayı tekrarlanan işlemler)Fazla İşleme (Ürüne müşterinin isterinden fazla işlem uygulamak)



Muri : Ekipman ve operatörlerin, izin verilenden daha fazla kuvvet ve emekle, daha uzun bir zaman dilimi içerisinde, daha yüksek bir performansla çalışmasını isteyerek aşırı yüklenme. 
Muri, üretime katma değer sağlayan her türlü faktöre fazla yüklenme anlamına gelir. Örneğin; bir insana doğal sınırlarının üzerinde yük yüklemek, bir makineye yapabileceğinden fazla iş planlayarak fazla çalışmasına yol açmak güvenlik ve kalite problemlerine yol açar.


Mura : Bir operasyonda operatörlerin acele etmesine ya da beklemesine neden olan, üretim sistemi veya düzgün olmayan çalışma sisteminden kaynaklanan sürekli değişken üretim planı.
Mura, Muri ile bağlantılı olarak insan, makine gibi değer katan faktörlere dengesiz şekilde iş yülenmesi demektir. Bu da yine kalite problmelerine ve Muda’ya yol açar.

                                                         


Yorumlar